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The Missal of the Sistine Chapel

OVERVIEW

The Farnese Lectionary

New York Public Library, Ms. MA 91 (Towneley Lectionary)



The majestic liturgical book known as the Lezionario Farnese, produced in Rome shortly after the mid-sixteenth century for Cardinal Alessandro Farnese, represents a high point for the art of illumination. Given its size – the work is of monumental proportions – and the wealth of embellishments, we may consider the Lectionary a codex of exceptional merit. Splendid embellishments By commissioning this truly sumptuous work, Alessandro Farnese brought into being a codex which, for hundreds of years, served as one of the Missals used by the Popes and princes of the Church during the solemnities held at the Sistine Chapel.  In its splendid full-page illuminations and wonderful gilded frames adorned with putti, masks and floral motifs – we note the influences of the grand art of the Renaissance and, in particular, the work of Michelangelo and Raphael. A widely acclaimed illuminator With its impressive embellishments, the Lezionario Farnese represents one of the masterpieces of Giulio Clovio (1498-1578), the most widely acclaimed illuminator of the late sixteenth century. Clovio was praised by the Florentine historian, Giorgio Vasari, in the second edition of his Lives of the Artists, as the “Michelangelo in little”. Vasari cites the Farnese Book of Hours and the Lectionary as the most important of the works of Clovio, who, after leaving his native Croatia in 1516, achieved great renown as an illuminator. The Neo-Gothic binding The original binding went missing with the arrival of Napoleon’s troops. The codex was then re-bound in 1809-1810 in a red velvet Neo-Gothic cover of considerable beauty and refinement (the work of the London binders, Benjamin II and James Smith). We may note the wrought and gilded silver ferrules and clasps and, on the front cover, the polychrome porcelain coats of arms of the Towneley family, the last owners of this work. Patronage The Lectionary was a commission from Alessandro Farnese (1520-1589), the grandson of Pope Paul III Farnese (who ordained Alessandro as cardinal at the age of fourteen). In the early 1540’s, Clovio entered the service of Cardinal Alessandro Farnese, considered by historians the most important patron and connoisseur of the arts of mid-sixteenth century Rome. Clovio served the cardinal for the rest of his life, and bequeathed his fine collection of codices and artworks to his patron.

The Commentary

The work is accompanied by a book with commentary, edited by Jonathan J. Alexander, with writings by Jonathan J. Alexander, Nicholas Barker, Elena Calvillo and Clive Wainwright.


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Il Lezionario Farnese - Commentario al codice

a cura di Jonathan J.G. Alexander

L'OPERA

Il Lezionario Farnese, realizzato a Roma da Giulio Clovio per il cardinale Alessandro Farnese poco dopo la metà del XVI secolo, è l’ideale punto d’arrivo dell’arte della miniatura, giunta al suo splendido apogeo durante il Rinascimento grazie al mecenatismo delle più illustri casate europee. Un’opera eccezionale, che si distingue per le dimensioni monumentali e la straordinaria ricchezza decorativa. Il perfetto connubio di arte e perizia calligrafica e decorativa che caratterizza il Lezionario Farnese ha indotto la Franco Cosimo Panini Editore a realizzare la riproduzione in facsimile del prezioso manoscritto, che è così divenuto il nono titolo della Biblioteca Impossibile, la collana di facsimili fiore all’occhiello della casa editrice. Pubblicato in occasione di tale edizione, il volume di commentario al codice, curato dai principali esperti e studiosi della materia, consente di approfondire in tutti i suoi aspetti le vicende storiche e artistiche del manoscritto, fornendo inoltre un’esauriente scheda codicologica e un dettagliato ragguaglio su tutte le sue pagine.

GLI AUTORI

Il volume è a cura di Jonathan J. G. Alexander, professore emerito all’Institute of Fine Arts della New York University. In quasi quarant’anni di attività scientifica, Jonathan J. G. Alexander ha prodotto una vasta messe di saggi, monografie e studi specialistici, tra cui in particolare studi sul maestro di Maria di Borgogna (1970), le miniature normanne di Mont-St.-Michel (1970), le iniziali dipinte (1978), i fondi dalla Wallace Collection (1980) e quelli delle Biblioteche Universitarie di Oxford (1985). Collabora con le principali riviste specializzate e partecipa a mostre e convegni. Lo affiancano Elena Calvillo, docente di storia dell’arte alla Università di Richmond, Virginia, Nicholas Barker e Clive Wainwright.

Un volume rilegato con sovraccoperta stampata a 4 colori

Formato: cm 24 x 31

Pagine 184 con 69 illustrazioni a colori

Prezzo: € 110,00

Codice: 9788857000107

Peso: 1,36 kg

Indice

Note dell'editore p. 7

Giulio Clovio "pictor nulli secundus" p. 9

Jonathan J. G. Alexander

Fonti riguardo la vita e le opere di Don Giulio Clovio p. 11

La vita di Giulio Clovio p. 14

Le opere di Clovio p. 17

Il Lezionario Towneley: la storia p. 30

La datazione del Lezionario Towneley e l'intervento di altri artisti p.34

Il contriburo di Clovio al Lezionario Towwneley

e il suo posto nella storia della miniatura dei manoscritti p. 61

Buon giudizio e miniatura della Controriforma per il cardinale Farnese p. 61

Elena M. Calvillo

Una ipotesi per la cronologia del manoscritto p. 65

Riforme scritturali e liturgiche importanti in relazione al manoscritto p. 67

Imitazione "giudiziosa" e invenzione nelle miniature "da collezione"

("quadretti") di Clovio p. 71

Le miniature di Clovio per il Lezionario Towneley p. 80

Lo sviluppo di un canone della Controriforma alla corte del cardinale Farnese p. 88

La scrittura del Lezionario Towneley p. 97

Nicholas Barker

La "antica tonda" nel XVI secolo p. 99

Le scritture del Lezionario Towneley p. 106

La legatura  p. 119

Clive Wainwright

Descrizione delle tavole p. 129

Jonathan J. G. Alexander

Il manoscritto e i suoi contenuti p. 151

Jonathan. J. G. Alexander

Appendice. Prefazione all'edizione del 1997

Sir Simon Towneley

Bibliografia p. 173

Indice dei manoscritti citati p. 178

Indice delle Illustrazioni p. 180

Crediti fotografici p. 183

Photographic atlas

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