• http://grandiopere.fcp.it/mirabilia-italiae/wp-content/files_flutter/1251965817VF034.jpg

  • http://grandiopere.fcp.it/mirabilia-italiae/wp-content/files_flutter/1251965836VF037.jpg

  • http://grandiopere.fcp.it/mirabilia-italiae/wp-content/files_flutter/1251965858VF039.jpg

  • http://grandiopere.fcp.it/mirabilia-italiae/wp-content/files_flutter/1251965893VF041.jpg

  • http://grandiopere.fcp.it/mirabilia-italiae/wp-content/files_flutter/1251965909VF043.jpg

  • http://grandiopere.fcp.it/mirabilia-italiae/wp-content/files_flutter/1251965928VF067.jpg

  • http://grandiopere.fcp.it/mirabilia-italiae/wp-content/files_flutter/1251966381VF068.jpg

  • http://grandiopere.fcp.it/mirabilia-italiae/wp-content/files_flutter/1251965970VF069.jpg

  • http://grandiopere.fcp.it/mirabilia-italiae/wp-content/files_flutter/1251966029VF070.jpg

  • http://grandiopere.fcp.it/mirabilia-italiae/wp-content/files_flutter/1251966049VF071.jpg

  • http://grandiopere.fcp.it/mirabilia-italiae/wp-content/files_flutter/1252582741Cubicolo-B-SX.jpg

The grace, elegance and imagination of renaissance Rome


OVERVIEW

Built in the early 16th century for Agostino Chigi, the rich Sienese banker and patron, the Villa Farnesina in Rome is one of the noblest and most harmonious creations of the Italian Renaissance, a work in which the architecture and the painted decoration fuse into a unique and marvellous synthesis. The sober spatial and volumetric articulation of the Villa, designed by Baldassarre Peruzzi, is the perfect setting for the rich painted decoration of the interior, frescoed by Raphael, Sebastiano del Piombo, Giovanni Antonio Bazzi known as Sodoma, and by Peruzzi himself. Among the various pictorial cycles, outstanding is the Loggia of Cupid and Psyche, with its ceiling frescoed by Raphael and his workshop with scenes taken from the celebrated fable by Apuleius.

Christoph Luitpold Frommel

La Villa Farnesina

Prefazione

pag.9

1. Committenza e architettura della Farnesina

pag.9

1. Agostino e Chigi negli anni 1466-1512

2. Baldassarre Peruzzi e la progettazione della Farnesina

3. I panegyrica di Egidio Gallo e Blosi Palladio

4. La storia della costruzione

5. Lo stato originale del palazzo e le sue funzioni

a) L'esterno

b) L'interno

c) La loggia e la grotta del Tevere

d) Le scuderie

6. Progettazione e proporzione

a) La farnesina

b) Le scuderie

7. La posizione stilistica della Farnesina tra la Cancelleria e Bramante

8. La tipologia della Farnesina tra palazzo e villa

9. La vita e le faste alla Farnesina

10. La Farnesina del 1580 e i suoi cambiamenti

II. L'arredo pittorico

pag. 70

1. La stanza del Fregio

2. Il corpo esterno

3. La loggia di Galatea

a) Gli affreschi di Peruzzi nella volta

b) Le lunette di Sebastiano del Piombo e la testa in grisaglia di Peruzzi

c) Galatea e Polifema

4. La loggia di Amore e Psiche

5. La stanza di Allessandro e Rossanne

6. La Sala delle Prospettive

7. Ulteriori decorazioni

Giulia Caneva

I festoni come cornice botanica della Loggia di Amore e Psiche

pag. 145

Mariette de Vos

I monumenti rinvenuti nel giardino della villa rinascimentale di Agostino Chigi:

la villa romana della Farnesina

pag.155

Schede

pag. 163

Bibliografia

pag. 209

Indice dei nomi

pag. 217

Photographic Atlas
Perspective Section

Franco Cosimo Panini Editore Via Giardini 474/D - 41124 Modena tel. 059.2917311 - fax 059.2917381 - Informazioni societarie - Privacy - Area riservata